Historie značky MV Agusta sahá mezi nejstarší výrobce (založena hrabětem Agustou v roce 1907), výrobou motocyklů se však tento tradiční výrobce v oblasti letectví začal zabývat od poloviny čtyřicátých let a roku 1945 byl představem první motocykl. Velmi brzy – již v padesátých letech se stala velmi známou v oblasti motocyklových závodů a zařadila se ziskem mnoha titulů mezi legendy. Řadou titulů zejména ve třídách 350 a 500 cc si získala věhlas. Nejznámějším jménem pilota spojeným se značkou byl Giacomo Agostini, který jí získal i poslední vítězství v závodech GP v roce 1976 na Nurburgringu. V druhé polovině sedmdesátých let se značka dostala do ekonomických problémů a v roce 1980 byly doprodávány poslední skladové kusy a výroba skončila
 
V roce 1978 se Cagiva (zkratka CAstiglioni GIovanni VArese) oficiálně stala výrobcem motocyklů, a převzetím AMF Harley-Davidson (dříve Aermacchi)  Cagiva zahájila výrobu motocyklů, jež byly  prodávány pod značkou Cagiva-HD až do roku 1980.
 
Výroba se rychle rozšířila z motocyklů střední třídy do větších objemů. V pozdních 80tých letech, získala značku Ducati, která se stala součástí skupiny Cagiva. Společně se značky Cagiva i Ducati zapsaly do sportovní historie ať již při silničních závodech, GP, tak i při dálkových Rallye Dakar, Faraonů aj. 
 
V roce 1987 také získala Cagiva Group Husqvarnu. Tato švédská společnost, která má původ ve výrobě zbraní, viděla, že je výroba a prodej roste výrazně v offroad trhu. Toto přineslo společnosti velký úspěch v soutěžích motokros a enduro, která vyústila v řadu světových titulů. Švédská značka byla následně prodána společnosti BMW Group, který se zajímal o expanzi na off-road segmentu, která ji dále prodala v roce 2013 rakouské skupině Pierer Industrie AG. 
 
V roce 1992 Cagiva koupila značku MV Agusta a v roce 1997 představuje model F4, mezník v designu motocyklů, který sbíral ocenění téměř ve všech vyspělých zemí světa. V posledních patnácti letech řada modelů MV Agusta rozrostla, aby se stala výraznou značkou v oblasti středně a vysoce výkonných motocyklů .
 
Z původního modelu  F4 750 se rozrosla na řadu modelů s motory původních od 750 až do 1078 ccm i do segmentu naháčů řady Brutale, revolučního tříválce 675 a 800 používaného v modelech F3 675/800, Brutale 675/800  a od MY2014 je do výroby zařazen funbike Rivale, který získal ocenění motocyklu výstavy v Miláně v roce 2012 a stejnou pozornost si na výstavě EICMA v Miláně 2013 získalo  Turismo Veloce a nyní i model Brutale 800 Dragster.